SJ 1983: En av tågets största fördelar - ingen kan ringa dig (Järnväg allmänt)

av Arne, Saturday, December 08, 2018, 23:23 (1959 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I en broschyr inför starten av City Expresstrafiken Göteborg - Stockholm 1983 finns en bild på en man med telefonlur i handen. Bildtext: "På det nya affärståget kan du ringa. Men ingen kan ringa dig. Varför skulle vi ta bort en av de största fördelarna med tåget som arbetsplats!"

Detta vid en tidpunkt när resenärer med västtyska DB:s motsvarande "affärståg" sedan nästan trettio år hade möjlighet att ta emot samtal. Ankommande telefonsamtal besvarades av tågsekreteraren, som sedan över tågets högtalarsystem ropade ut att "herr NN har telefon i tågsekretariatet". SJ hade förstås insett att det inte fanns underlag för sekreterartjänster på svenska tåg, dessutom fanns väl ännu inga fungerande högtalare i vagnarna, däremot höll man i början av 1980-talet på med försök att överföra högtalarutrop och dörrstängningsimpulser via tågvärmeledningen.

SJ:s tågtelefon på City Express var placerad i ett skåp som av personalen låstes upp när någon ville ringa.

Det dröjde några decennier innan SJ gjorde specialinsatser för att öka möjligheten till mobiltelefonsamtal ombord på X2000-tågen - nu var möjligheten att slippa ankommande telefonsamtal inte längre ett marknadsföringsargument.

Intressant mobiltelefonhistorik! Finns det någon bild på telefonarrangemanget du berättar om? Jag har ett svagt minne av att jag själv har ringt från City Express (premiär den 28 februari 1983) på 80-talets mitt någon gång men jag minns det inte riktigt som du beskriver det hela. Men minnet är något suddigt; kan det funnits olika typer av telefoninstallationer på City Express?!

Sedan skriver du att det '[i]dröjde några decennier innan SJ gjorde specialinsatser för att öka möjligheten till mobiltelefonsamtal ombord på X 2000-tågen[/i]'. Men visst kunde man låna en trådlös telefon av ombordaren på X 2000 (trafikpremiär 4 september 1990) redan från början av 90-talet? Den trådlösa telefonen kopplade samtalet vidare till mobilnätet (NMT) via en central router på tåget.

Jag vet bestämt att jag ringde från X 2000 redan efter avgång från Göteborg något av de första åren på 90-talet (snabbtåget X 2000 var ju nytt och spännande då!) för att meddela hemmet i Stockholm att jag var på gång. Så det var alltså mindre än ett decennium – och inte några decennier – för telefonutvecklingen ombord från City Express' telefonautomat till X 2000:s trådlösa telefonenhet! :-)


Hela tråden: