En bortglömd järnvägsbok (II) -- RB-löner på 1970-talet (Järnväg allmänt)
- - ->
Betalade inte RB vid starten 1972 bara viss procent av SJ-beloppen?
Nej, när Järnvägs AB Roslagsbanan bildades 1 april 1972 tecknades ett hängavtal som innebar att personalen i princip hade samma löner (lönegrader) som motsvarande personal vid Statens järnvägar. Det var faktiskt tvärtom så att RB betalade bättre lön. För att locka personal att stanna kvar vid Roslagsbanan när bolaget bildades (och därmed alltså lämna Statens järnvägar), inrättades fler tjänster med högre lönegrad. Jag vet inte riktigt hur det var på förarsidan, men på konduktörssidan befordrades alla som gick på fast lista som tågbefälhavare till tågmästare. Vikarier och ej tbfh-utbildade hjälpkonduktörer ("pjattar"[i][/i]) hade dock den dåliga och långsamma befordringsgången 1A (vikariat på tm-turer för dem som hade tbfh-utbildning gav dock förstås vikariatstillägg). Efter ett antal år slopades tbfh-tjänstgöringen, men då fick alla konduktörer som var växlingsutbildade (och som inte hade hunnit bli tågmästare) den betydligt gynnsammare befordringsgången 1C, som vid Statens järnvägar var avsedd för växlingspersonal.
För folk på fast lista i s.k. expeditionstjänst (tågklarerare, personalfördelare m.m.) var det ingen reglerad befordringsgång, men jag har ändå uppfattningen att facken lyckades hålla uppe lönegraderna för dessa jobb på hyfsad nivå, väl i höjd med vad SJ betalade. För egen del blev jag, som var tkl-vikarie med tjänsten järnvägsexpeditör i expeditionstjänst (jxpe) och placering i Djursholms Ösby i bg 1A, "omsprungen" av de växlingsutbildade konduktörerna när de fick bg 1C (som jag beskrev ovan). Jag klagade både hos facket och hos företaget, för jag tyckte nog att mitt tågklarerarjobb var väl så kvalificerat som jobbet som växlingsutbildad konduktör. Det gav faktiskt utdelning: En tjänst som förste järnvägsexpeditör (fjxp) kunde jag som vikarie inte få, men det fanns en tågmästartjänst "över", och den fick jag, trots att jag jobbade heltid som tkl. Det är kul att ha varit historiens enda tågmästare med placering i Djursholms Ösby!
Detta system fanns vad jag minns kvar tills jag 1982 slutade vid RB (som då hade blivit Storstockholm Lokaltrafiks järnvägar, SLJ), och vad som därefter har hänt lönemässigt på Roslagsbanan har jag ingen koll på.