1914 års säkerhetskommission - slutrapport (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Monday, December 10, 2018, 21:49 (1963 dagar sedan) @ Anders_W

Vad jag är mest nyfiken på är de resultat (förslag) kommittén kom fram till. Några av dem nämns i meddelanden från SEJIF, men det vore intressant att se ”hela listan”; då kan man också jämföra med vad som faktiskt blev genomfört.

Under efterforskningarna dök det också upp något kallat ”1904 års säkerhetskommitté”. Vet någon vad detta kan ha varit?


Med vänlig hälsning,

Anders Wallén

Jag började skanna in rapporten från 1914 års kommitté och lade på samma sida ut lite kortfattad information om 1904 års säkerhetskommitté.

1914 års säkerhetskommitté lämnade förslag till driftreglemente och signalordning. Jag började med att skanna kommitténs utlåtande samt bilagan kring signalordning. Det som gäller driftreglemente mm kanske jag tar vid senare tillfälle.

Bland förslagen kan (kortfattat och starkt förenklat) nämnas

* vitt sken i t ex försignaler skulle ersättas med grönt
* grönt sken i betydelsen "varsamhet" skulle ersättas med brandgult
* trebegreppsförsignaler och genomfartssignaler liknande de som vid denna tid på prov användes mellan Stockholm och Södertälje.
* möjlighet att använda ljussignaler
* termen semafor döms ut
* INTE gå över till att signalera huvudtågväg med flera vingar/sken och sidotågväg med en vinge/ett sken (som i Norge och som föreslagits av Malmslättskommissionen)
* nya signaler med lokvisslan, bl a "beredd" och "har korsande tåg inkommit?"
* lokvisslorna måste bli mer pålitliga, så att de inte "släpper ljudet, varigenom en påbörjad signal kan förlora sin innebörd eller få en annan innebörd...""


Hela tråden: