SS linje 16 närmar sig Hornstull. B24 med två hytter (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, December 11, 2018, 22:45 (1960 dagar sedan) @ Leif B

Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?

mvh Rolf Berg


De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.


Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?

Ja precis, sex stycken - södra banans vagnar 28-31 och norra banans 26 och 27. (Fast "B24" var ju spårvägens typbeteckning och användes nog inte vid lidingöbanorna på den tiden.)

De nya manövervagnarna som tillverkades i Falun efter branden byggdes med bara en hytt. Dessutom köpte man in ett antal släpvagnar från spårvägen, som fick förarhytt i ena änden.

Får komplettera mig själv, utöver norra banans vagnar 24 och 25 fanns ju även södra banans vagn 27 kvar med två hytter. Den stod tydligen i Hersbyholm under olycksnatten. Alla dessa tre vagnar ska ha skrotats 1971.


Hela tråden: