Markering av framände på motorvagnar. MÖJ (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Wednesday, December 12, 2018, 22:47 (1933 dagar sedan) @ Leif B

Är inte även den nedre bilden tagen på MÖJ-tiden (och dateringen "1950-" felaktig)? Jag ser ingeting som är SJ-märkt på bilden och även loket är märkt "MÖJ 1" (på långbalken) och rälsbussarna är fortfarande MÖJ-röda. Så jag tycker alltså snarare att bilden är ett starkt indicium på att framändesskärmarna kom upp redan på MÖJ-tiden.


Tja, loket övertogs av SJ liksom Dx 2 1950-07-01 men något större intresse för dem verkar inte SJ ha haft varför de avregistrerades året därpå utan att ha fått SJ-nummer. Jag har inte läst några SJ-skrivelser om dessa. Har Anders Jansson?
Att framändesskärmarna kom upp redan på MÖJ-tiden tror jag dock också på. Se denna bild.

M.v.h.
Ola


Vad ersatte SJ MÖJ-loken med? TP, Z4p och YCo5p låg ju ännu en bit in i framtiden.

Jag tror inte att de användes särskilt mycket på slutet. Man hade gott om rälsbussar varav två nya elektriska, tre ellok och två elmotorvagnar om man räknar med "Ankan". Man ser inte ofta bilder på godståg från MöJ:s sista tid. Gör man det är det i regel bettåg och då är ånglok dragkraften, t.ex. Np-loken och N7p 3165. Ibland dök andra, större lok upp. Jag har inget minne av att ha sett bilder på diesel- och elloken i godståg men det förekom säkert.

Se även historiskt.nu.

Jo, förresten. På bilden av Dx 1 i Linköping ser man en elrälsbuss i bakgrunden varför bilden är tagen tidigast 1949. 1950 är nog korrekt.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: