Y01t 490, 2 interiörbilder, Torsås 1965 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Harald, Saturday, December 15, 2018, 21:12 (1930 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Föraren lär dessutom ha rest pass från och till Kalmar, för att köra dessa 12 km på 50 minuter!

Hur skulle saken bättre ha lösts? Ett bussbolag hade sökt skapa en deltidstjänst ("Extraknäckare" brukade de ha många av). Men sådant förekom ju inte i järnvägsavtalens flesta yrken.


Kunde inte fordon och personal från Karlskronatåget kört även denna lilla sväng under uppehållet i Torsås?

Nej, tidtabellen var lagd så att övergångsresande inte skulle få en lång väntan i Torsås. Tåg från Karlskrona och Kalmar ankom med några minuters mellanrum, och avgick igen efter ett kortare uppehåll. Man kan undra varför man alls körde tåg på sträckan Torsås-Bergkvara. 1958 gick det två dubbelturer med tåg måndag, onsdag och fredag, och en dubbeltur tisdag, torsdag och lördag. Bussen hade fyra dubbelturer vardagar och tre söndagar och gick på 15 minuter mot tågets 20.


Hela tråden: