Mjölby lokstall (Historiskt material)

av Stefan Skoglund, Wednesday, December 19, 2018, 10:58 (1949 dagar sedan) @ S-O Johansson

Efter ånglokstiden så gick fortfarande en hel del lok till stall för tillsyn och service av den reparatörspersonal som var kvar. Mjölby var ju då både slut- och utgångsstation för en del tåg. Uppställning av lok i väntan på nästa uppdrag gjordes på lokbangården innan vändskivan. Mjölby hade långt in på mitten av 80-talet ett reservlok, ett D-lok som gick runt i de ordinarie omloppen.
Om 1968 stämmer så försvann då lokbiträdestjänsten och kvar blev bara en grupp lokförare som skulle minskas och fasas ut i takt med pensionsavgångar var tanken. Så blev det inte utan i samband med nyrekryteringen på 80-talet beslöt man att behålla en grupp på 12 lokförare där. Något fler med vikarier. Bl.a för att Mjölby hade en välutnyttjad nattreserv eftersom Mjölby ligger strategiskt till där det som nu kallas "Godstråket genom Bergslagen" viker av från Södra Stambanan. Mjölby kom att vid affärsverket Statens Jänvägar delning bli en del av SJ AB och lades ned 2004 genom att åkstationerna i Östergötland, Norrköping, Linköping och Mjölby, slogs ihop till en med placering i Linköping. Fram till 90-talet hade man haft sina personallokaler i lokstallet men flyttades då ner till stationshuset.

Vilken var nästa åkstation norrut ? Det borde ha varit Hallsberg men därefter och körtiden dit?

Vad sa arbetstidsreglerna ?
Låg Mjölby bra till som plats för personalbyten (och sedan möjlighet att köra ett annat tåg hem)?


Hela tråden: