Mjölby lokstall (Historiskt material)

av Kjell Aghult, Thursday, December 20, 2018, 10:56 (1952 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

..kvar blev bara en grupp lokförare som skulle minskas och fasas ut i takt med pensionsavgångar var tanken. Så blev det inte utan i samband med nyrekryteringen på 80-talet beslöt man att behålla en grupp på 12 lokförare där. Något fler med vikarier. Bl.a för att Mjölby hade en välutnyttjad nattreserv eftersom Mjölby ligger strategiskt till där det som nu kallas "Godstråket genom Bergslagen" viker av från Södra Stambanan. Mjölby kom att vid affärsverket Statens Jänvägar delning bli en del av SJ AB och lades ned 2004 genom att åkstationerna i Östergötland, Norrköping, Linköping och Mjölby, slogs ihop till en med placering i Linköping. Fram till 90-talet hade man haft sina personallokaler i lokstallet men flyttades då ner till stationshuset.

Jag vill minnas att nedgången för Mjölby vände efter (första) Östgötapendelns tillkomst 1973.
Personalen skulle bo vid systemets ändpunkt för att undvika överliggningar. Jfr Karlstads
återkomst i linjetjänst.


Vilken var nästa åkstation norrut ? Det borde ha varit Hallsberg men därefter och körtiden dit?

Normalt körpass i godståg var Hallsberg <> Nässjö. Den välutnyttjade reserven i My förvånar mig
litet, finns mer data? Det fördes statistik på utnyttjandet. Långt efteråt minns jag inte att vi i H någon gång utnyttjat My-reserven.

Låg Mjölby bra till som plats för personalbyten (och sedan möjlighet att köra ett annat tåg hem)?

Se ovan.


Hela tråden: