Torsås, - - -1965 -- huvudljussignalerna (Bana)

av Ulf Pålsson, Wednesday, December 26, 2018, 11:17 (1938 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

[image]

[image]

- - -

Med tanke på utfartsbilden från Torsås mot Karlskrona - hur vanligt var det på smalspårsnätet (891/1067) med både infartssignal och utfartssignal med ljussignaler? Vilka stationer (driftplatser) hade elektriskt (från ställverk) omläggbara växlar?

Inte något direkt svar på dina frågor, men några kommentarer i ämnet:

Det var först med 1959 års säo som SJ införde principen om konsekvent hastighetssignalering i infartssignaler, vilken bl.a. innebar att "kör varsamt" ('två gröna', eller 'två vingar i semafor) skulle visas om det fanns växelkurva i tågvägen eller om 30 km/h (40 km/h på normalspår) krävdes av någon annan anledning, t.ex. att växlarna var oförreglade (d.v.s. inte hade växellägena kontrollerade i körsignal från infartssignalen). Enligt äldre princip visades bara 'en grön' (eller 'en vinge') i infartssignal om alla tågvägar krävde 30 (40) km/h på grund av avsaknad av förregling'. Hastighetsbegränsningen angavs för föraren genom att det i tjänstetidtabellen angavs en "klump" på masten för den semaforsymbol med en vinge som visade att "en grön" ("en vinge") skulle visas från infartssignalen.

Här i Torsås, 1965, visas bara 'en grön' från infartssignalerna från Brömsebro och från Bergkvara, trots att det (väl) är uppenbart att åtminstone någon tågväg måste ha haft hastighetsbegränsning till 30 km/h. Det tyder på att Torsås inte hade något ställverk alls, utan att alla växlar var oförreglade och bara var låsta med hänglås eller ersättande s.k. K12-lås.

1959 års principändring till hastighetssignalering kom uppenbarligen inte att bli genomförd i Torsås; stationen lades ju helt ned senare under 1965. (På andra banor tog det tid att genomföra principändringen, som inte var genomförd förrän någon gång ganska långt in på 1960-talet. Torsås var naturligtvis inte prioriterat, eftersom f.d. ÖBlJ och KTsJ skulle läggas ner. Kanske blev stationerna på dessa banor de sista med huvudljussignaler med äldre signaleringsprincip?)

Men varför huvudljussignaler i Torsås? Min gissning: Vid förstatligandet på 1940-talet fanns det gamla mekaniska signaler som infartssignaler (semaforer eller skivsignaler), som krävde manövrering på plats av utsänd stationskarl. SJ rationaliserade och bytte ut dem mot huvudljussignaler som kunde manövreras av tågklareraren själv från ställare vid stationshuset, men utbytet innebar inte införande av något ställverk.

Och så är det där med utfartssignalen mot Brömsebro. Den är det klurigt med: Stationer av Torsås typ hade i allmänhet inte utfartssignaler "för sin egen skull" (det fanns ju t.ex. inte alls några genomfartståg vars stoppande skulle ha underlättats något av en utfartssignal), utan skälet måste ha varit något annat. Här gissar jag igen: Utfartssignalen kan ha funnits för att förregla växlarna vid en eller flera följande lastplats(er). Fram till nästa station Brömsebro fanns Dynekärr och Norra Tång på c:a 3 resp. 7 km avstånd. De kan tidigare ha haft egna gamla mekaniska anläggningar, som har bytts ut av SJ mot lastplatslåsning med förregling i Torsås utfartssignal. Men, denna tes är mycket osäker, för en sådan lösning borde rimligen för motsatt riktning ha krävt att även Brömsebro skulle ha haft en utfartssignal (huvudljussignal), i riktning mot Torsås. Och fotoindicier från Brömsebro tyder på att denna station ända fram till slutet 1965 som infartssignaler hade en skivsignal från ena hållet, och en envingad semafor mitt för stationshuset från andra hållet. Det är svårt att tro att det på en sådan station skulle ha funnits en huvudljussignal som utfartssignal... Nej, jag tror hellre på att orsaken till att utfartssignalen finns är den helbomsanläggning som vi ser mellan utfartssignalen och den motriktade infartssignalen. Av flygfotot att döma verkar det vara den stora vägen söderut som här korsar banan. Dess helbomsanläggning ville man nog kontrollera bättre än bara med de bomsignalskärmar/bomsignallyktor som troligen fanns när huvudljussignaler sattes upp på stationen. Men, som sagt, bara gissning. (V-signalen är ett senare påfund och blev från 1959 i princip obligatorium vid vägskyddsanläggningar.)
/up


Hela tråden: