Glastransporter förr (Järnväg allmänt)

av Qrt, Friday, January 04, 2019, 18:12 (1938 dagar sedan)

[url]http://www.modellrallaren.se/?p=801[/url]
[I]Efter det att flera svenska glasfabriker tagits över av franska koncernen Saint-Gobain under 70-talet började man använda tåg för transporten av glasråvaran från glasverken runt om i Europa. I koncernens svenska anläggningar i Emmaboda (fönsterglas) och Eslöv (bilglas) bearbetas glaset innan det levereras till slutkunderna som var, och än idag är, fönsterfabriker, bilfrabriker och glasmästerier. Glasskivorna levererades stående på specialvagnar av typen Uais. Efter omfattande problem med skadegörelse i form av stenkastning mot de oskyddade glasskivorna och vagnar som inte uppfyllde kraven på högre hastigheter för godståg så upphörde järnvägstransporten och glaset transporteras idag på lastbil till de svenska anläggningarna.[/I]

Vet någon om glas transporterades på järnväg tidigare när det fanns glasbruk inom landet ?
Har någon sett glastransporter på svenska spår ?
Gick de i heltåg eller som enstaka vagnar ?
På vilken sorts vagnar ?

/Curt

[IMG]http://www.nicospilt.com/2017/20170515-1621b.JPG[/IMG]


Hela tråden: