Järnvägsmuseum i Skogstorp - vad hände? (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Saturday, January 05, 2019, 22:58 (1910 dagar sedan) @ bosc

Jag var själv med och inventerade samtliga TGOJ byggnader med vindar för att samla ihop material till det museum som TGOJ planerade att iordningsställa i Skogstorps stationshus. Väntsal och en stor del av övriga lokaler i bottenvåningen blev förvaringsutrymme för föremål medan vi samlade alla handlingar i övervåningen där vi senare katalogiserade allt material per bana och verksamhet. Jag var med i 2 somrar och några helger därtill. Efter mig kom en "svårplacerad" person som ej lämpade sig i järnvägstjänst (Helt väck i huvudet minst sagt enligt alla som kom i kontakt med honom). Han fick för sig att KHJ och ÖKJ aldrig funnits vid TGOJ, så allt detta material slängde han utan att fråga ansvariga på TGOJ HK. Däribland pannritningar på KHJ äldsta lok.

Chefen för det planerade var samme man som arrangerade alla TGOJ-dagarna (har glömt namnet nu, står i Konduktörsposten).

Nåväl TGOJ ändrade sina planer och allt packades ned i kartonger och kördes till arkivet i Eskilstuna och katalogiserades och sedan till TGO centralarkiv i Grängesberg där det katalogiserades igen. TGO slopade centralarkivet i Grängesberg och materialet packades i flyttlådor och åter till Eskilstuna och efter många år till Jvm i Gävle.

Alla föremål från väntsal och expedition lastades i några slopade Os-, Gs-, F3- och F5-vagnar och ställdes upp i lediga stallplatser i Valskog och Vanneboda samt vagnsladan i Eskilstuna. De föremål som fanns kvar i slutet av 1970-talet skänktes till GBBJ. Mycket hade förekommit (stulits (läs skyltar)) under årens lopp samt sålts som skrot. När vi samlat in föremål och handlingar hade samlat in över 100 skyltar från gamla lok och vagnar, av dessa fanns ytterst få kvar, mindre än 10 st.

Stationshuset såldes sedan det hade tömts till privatpersoner.


Hela tråden: