E10 historisk tjänstgöring? (Fordon: lok)

av Kent Hedqvist, Monday, January 07, 2019, 12:29 (1934 dagar sedan) @ HP

Ett speciellt minne av ett (nära) möte med E10-lok.
E10-loken på Orsa-Bollnäs minns jag mycket väl. I slutet av 50-talet och början av 60-talet var jag varje sommar i Furudal med en kompis hos hans morfar som bodde nära bron vid noret (Tappudden). Huvudsysselsättningen var fiske, men godstågen med ånglok hörde då ännu till vardagen, liksom Yo6:orna. Ofta såg vi E10:orna med godståg över bron, växlande vid sågen eller väntande vid stationen
Ett alldeles speciellt minne var en dag när kompisens kusin var där och hade moppe. Nu fanns chansen att köra få moppe och jag sade att jag visst hade kört moppe förut fast det var förstås osant! Hur det var lyckades jag komma iväg längs en liten sandväg som gick parallellt med järnvägen för att efter 100 meter tvärt svänga 90 grader över järnvägen. Jag klamrade mig fast i handtagen med gasen i botten och hade ingen aning om hur man drog av den eller frikopplade. 10 meter bakom mig kom godståget med samma fart och en E10:a i spetsen. Paniken var inte bara nära, den var ytterst påtaglig och när jag kom till övergången var det bara att fortsätta rakt fram in i terrängen där det tog stopp. (jag fick aldrig låna den moppe fler gånger)
Kent


Hela tråden: