E10 historisk tjänstgöring? (Fordon: lok)
Hej HP.
Lite kan jag bidra med
På https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home har jag skrivit av Anton Erikssons annotationsböcker 1942 – 1980. Han var huvudsakligen placerad i Storuman.
Nedan den första anteckningen om körning med E10 i Storuman. Om E10 använts tidigare där framgår inte men jag tror inte det.
----------------------------
8 dec 1948
8 dec
tåg 8149
Storuman 3.29/5.20, 62 ton förare Vidén, lok E10 1742
- Vilhelmina 8.15/8.30, 199 ton, 50 min sen
----------------------------------------------------------
Nedan två exempel där E10 använts i persontåget 2324. Normalt användes S1 i detta tåg. De här två tillfällena var nog tämligen udda.
8 mars 1955
8 mar
tåg 8141
Storuman 5.40, förare Fackel, lok E10 1742 / 1911 Andersson/ (det står 1911 Andersson, kan vara anställningsnummer eller kan det vara S1 1911 som går kopplad, men den finns väl inte här?)
- Hoting 11.30
tåg 2324
Hoting 12.40, förare Fackel, lok E10 1742 (något udda sammansättning med E10 i persontåg, 1742 vänder i Hoting)
- Storuman 15.40, /30 min sen/
---------------------
18 maj
pass tåg 2291 Vilhelmina 6.51 – Dorotea 7.53
tåg 56764
Dorotea 7.54, 46 ax, 362 ton, förare Norman, lok E10 1739
- Vilhelmina 9.35
växl Vilhelmina 9.35 – 13.30, förare Norman, lok E10 1739
tåg 2324
Vilhelmina 13.51, 6 ax, 48 ton, förare Norman, knr Otto J, lok E10 1739, /koppl Omark, Strandman S1 1921/
- Storuman 15.10
---------------------------
Här går E10 i godståg från Vännäs, lokbyte gjordes inte i Hällnäs.
11 jul
tåg 8691
Storuman 5.05, 24 ax, 163 ton, förare Persson, knr Otto J, lok E2 1071
Gunnarn, 32 ax, 205 ton
Betsele, -9.25, 40 ax, 249 ton
- Lycksele 9.33
tåg 8692
Lycksele 11.15, 48 ax, 452 ton, förare Persson, knr Otto J, lok E10 1742
Betsele 11.30-11.49, 46 ax, 435 ton
Åskilje 13.15-13.35
Gunnarn
Stensele 15.25-15.54, 42 ax, 389 ton
- Storuman