NrSlJ 1973-1975 del 1 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, January 07, 2019, 22:53 (1906 dagar sedan)

För sådär 45 år sedan fanns ambitionen att dokumentera alla trafikplatser på f d Norra Södermanlands järnväg. Dokumentation är förstås ett uppfordrande begrepp som kanske inte är tillämpligt på resultatet, hursomhelst blev det en del trevliga bilder, dessutom är de flesta tagna en annan årstid än den innevarande.
Detta är alltså inte en resa utan bilder tagna över ett par års tid och jag har samlat bilderna för respektive trafikplats.
Bildtexterna är under bilderna, ibland är dessa hopslagna två eller tre stycken för att inte få för många bildlänkar.
Jag måste dessvärre reservera mig för att uppgifterna om fordons- och tågnummer i något fall kan vara fel. Bilderna är skannade och inregistrerade i en databas för ungefär 15 år sen vilket var 30 år efter att de togs. Ibland var anteckningarna svårtydda och möjligheten att skriva fel finns alltid. I huvudsak tror jag ändå att det allra mesta är korrekt.

[img]https://qduiqg.dm.files.1drv.com/y4mprKVPtqi8M97MYziI8mkc-vUxJi2MGjn4km2KlezsXFPNfnqaCWb9Z6-zwLJ1nZIVDv5niAi3qkhTHCP1kTbBAIbJmvHCjtoFi3xYAXGPtLleCgcv8nf_PIyv5W587MCP8ViqgGoEr_yMvjlzrvmfn1lqptURtB4BxXo-9FRDGhc_YSgFONEFIycMoeObZ1r7kzafmrt5UxI6vh9NSpL4g?width=1024&height=632&cropmode=none[/img]
En karta (arbetsmaterial) där röda linjer är de som existerar idag och svarta är nedlagda. Museitrafik med blå linjer. Stor del av linjen Södertälje – Strängnäs är idag omlagd. Ofyllda trafikplatser är nedlagda, de med röd fyllning är i princip de som finns idag.
Vi kände på 70-talet endast till de trafikplatser som angavs i Sveriges Kommunikationer eller i grafen.

[img]https://qdwhzq.dm.files.1drv.com/y4mUQjZZx9mQyUfo3RmeiTCfwnTOzp4UmzUQyGba6X53vgaTtw0jnHk6y08yD5qkEJ2HLhy9FpapcWoq1Ur6rJLfXc2ILy7AKulhmsY_AULTPEMTMj_CgZ9VjnGdBixhiWxu2ESBLWdCxVhmspDicwYPT3IiSGptcuQlGa8Mw3QrVNsS0hD9rnEtOg2Ybs8VChuAls1JfszcC6azv6Il73crg?width=1024&height=1402&cropmode=none[/img]
Visserligen inte NrSlJ men tågen till Eskilstuna utgick från Stockholm C, påfallande ofta från spår 10. Den tågsammansättning som vi brukade se utgjordes av en FV1, en TGOJ AB3 och två andraklassvagnar, minst en av dessa var en SJ-vagn. Tågen drogs omväxlande av SJ D-lok och TGOJ Bt.
Övre bilden Du 316 + 14 ax i 3613 12 april 1975.
Nedre TGOJ Bt 308 med TGOJ FV1 158(?), TGOJ AB3 6(?), en TGOJ B1 samt SJ B8 2795 i april 1972.

[img]https://ymewfa.dm.files.1drv.com/y4mpPus-S_elBTnK-Z9I1V9RK33Z4Do_HSTgt1zXGvjL0wmK5CjNb2yZ6zSdzyGjdttBJDIi6WRGY1XyGhVeftKInIS_TNzgsYxTSVx8ICqDzzeWqOoVmEo-t0jM2InfKS5_g2bRiJMP8C0c5Tv_QjQAyMYKFR900Z5J0nZsBHaUSrSSusF7aFsCHErrqDOAFIUFetsiH9nMwnO660MXSbZxg?width=1024&height=1392&cropmode=none[/img]
Södertälje S.
Eftersom vi inte kunde åka med Eskilstunatåget på 50-kortet annat än mellan Södertälje S och Taxinge-Näsby så var det pendeltåget som gällde.
Övre bilden Dk 299 + 14 ax i 3613 på gamla bron över Södertälje kanal 7 april 1974.
Nedre Dk (Du) 318 + 14 ax i 3613 på ingång till Södertälje S 6 april 1974.

[img]https://qdvykw.dm.files.1drv.com/y4m7APml9OMvABXq-hiHzu47xgcjs3pYGoQa4amASMLRMFnpd-2p7OaL7ns0XkIyy36hDIj8u09ZKpiqIvNkHKiF2EICpbVVOzUFI7Xsw-cUMW8Nl31bUhhC2oLrzNDVg_YJP0trsaBwDlUZtMOwnexc1UYNbYrmK8bWCMDBNQiZ64dJLFA7q1YU9eX-iOiEwdTlbunasME18TYiyVB96dOGg?width=1024&height=1369&cropmode=none[/img]
Södertälje S
Överst X21-5 i 3636X från Strängnäs 14 juni 1974.
Nederst Du 144 + 14 ax i 3609 från Eskilstuna 31 maj 1975.

[img]https://ymhz4w.dm.files.1drv.com/y4mo6-Lzx539dyvScwRdt_0-gJYYJqJbaU4uBBnhM17PdCRXew_yJkShX36XlssaMKscufEPFDIdGdXFilj5gXPfZXGJS6JKj6HcIOoQt_7dQaaMz2w6tIpivC9J7qOpA10WzW-oetXA220r1YxJAbu_K7xSMQH9diL7stcaf6SmLflBv7ZfmmlbIP2Rtp9NGlF1WCwIhz7GL9dRDpkefh0fg?width=684&height=1024&cropmode=none[/img]
Södertälje S
X21-5 i 3633X 14 juni 1974.

[img]https://ymf0wa.dm.files.1drv.com/y4m573toYpw9oTTvJ5tslZ1CoYV4AYKIUAaKczJVuotmhrymDIkp-MsCaShQKoKkuqcOhQ5u4DfQuqvsk8jldyLvtpVAK1tAp7bVc7XoSqg4XgMYKyPcI0zlqbFSlszNZTGnKmoe9oHPomSoHeQOlf_pNmBs5y2RHb3DBTrxCwgGDwMtJUDuF95BfGT4me7LgAJcvqyUGv_SDcLptFnHdOauA?width=1024&height=1379&cropmode=none[/img]
Nykvarn
Överst Sb 1306 med extratåg i "Extravaganza" 26 maj 1973.
Nederst X21-5 i 3636X 14 juni 1974.

[img]https://qdw9tg.dm.files.1drv.com/y4mptBaT0NFDiOcE4QwiASQGMsTOdaHvBx3tsWZPwuotkvAxoaUOY29hR4sKLm8G0bBYVT4cUUbFuwtL6l9nK2c3Ik3JvlzaBx-2DEBBr-De5BdPV6X_d9VmC84Ue3hvBP5iOQG_DVkTphr3LLMFHfdB0VhVNlTuKcOq5JKxb2DoTTDl9AeXNvOibtRhxU3ZI5tnwsgc-FuIuAvClY3qRPaqw?width=1024&height=2083&cropmode=none[/img]
Nykvarn 30 maj 1975.
Hg 552 i godståg 9072 möter Du 144 + 14 ax i 3613.

[img]https://ymepbw.dm.files.1drv.com/y4m0xGSYls8N2GY3gCMFGe9zqeHDxW0JmJBK2UZ1WIdYvD5tJjJGMi67_OHhLKiC55SSgofa8lMYOL583wvniTZHRadSruX7e2cxqs3Ms7sFEi_1TcW6QzihbMgN04uHIyps0YLQsRsvOzFN21nJwcnsj266oVPDv-IKa0f-ET3yWgvaw9T4OiiRmc7Jplr5b5fypp4NUBshikWf6zz1AWmtg?width=1024&height=1339&cropmode=none[/img]
Taxinge-Näsby 25 november 1973.
Överst Bt 310 + FV1 158 + AB3 7 + B8 3598 + B3G 4528 i 3609.
Nederst Dk 299 + B3G 3789 + B8 3876 + AB3 6 + FV1 157 i 3606.

[msg= 213969]Fortsättning[/msg]


Hela tråden: