Rc1 1007 första museilok i Europa med ETCS. Schweiz (Järnvägsmuseet informerar)
Hej!
Vi har glädjen att meddela att Rc1 1007 under hösten kommer att förses med ETCS och detta blir därför såvitt vi vet det första museiloket i Europa som kan användas på ERTMS-utrustade banor. Arbetet kommer att utföras i Gävle under senhösten och det är Ansaldos ombordutrustning som byggs in i loket.Med vänlig hälsning Henrik R, JVM
SBB historic i Schweiz sökte i juni 2016 sponsorer för att installera ETCS i sitt TEE-motorvagnståg, men sen har jag inte hört något så jag vet inte hur det går för dem. Tåget var f ö ett av de första fyrströmstågen. Detta för att tåget ska kunna användas bl.a. på Gotthardbanan där vissa delar numera har ETCS level 2.
Schweiz har f ö infört ETCS på hela normalspårnätet(!), även om det mesta även kan trafikeras med äldre ATC-system.
Ånglok med smalspårs-"ATC"
Lite OT är att föreningen Ballenberg Museumsbahn har lyckats samla ihop motsvarande ca en kvarts miljon kronor ("crowd sourcing" ) för att utrusta sitt ånglok (ex Brünigbahn 208) med ATC. Det behövs för att att museitåget ska kunna hänga med i takten på Brünig/Zentralbahn, i första hand i första hand på sträckan Interlaken - Meiringen. (Lokets sth 65 km/h. Sth utan ATC 45 km/h.)
https://www.lokalhelden.ch/mitvolldampfindiezukunft
http://www.20min.ch/schweiz/bern/story/Antike-Lok-darf-wieder-fahren--ndash--dank-Spend...