E10 historisk tjänstgöring? - "De sista svenska ångloken" (Fordon: lok)

av Oskar F, Tuesday, January 08, 2019, 23:01 (1906 dagar sedan) @ HP

Om man har tillgång till verket De sista svenska ångloken (Diehl (red.), 1977; SJK 20) i bokhyllan kan man i all fall räta ut några av frågetecknen nedan:

-Österund-Storuman, gissar att Strömsund inkluderas i detta? Även Hammerdal?

Boken anger hela Inlandsbanan med tre tvärbanor i grupp (s 213) med E10-trafik, men preciserar inte exakt vilka sträckor.

-Storuman-Hällnäs. Ända till Vännäs? Har även Umeå/Holmsund haft E10?

Vännäs-Umeå-Holmsund hade E10 (bokens bilder daterade 1960-1961) pga begränsad stax på banan

-Hoting-Forsmo? Ända till Långsele?
-Mora-Östersund

(bokens bilder daterade 1961-1963)

-Orsa-Bollnäs

(bokens bilder daterade 1963 och 1966)

-Sveg-Hede

(som Mora-Östersund)

-Mora-Rättvik-Falun/Borlänge (men visst kom de dit rätt sent?)

"I början av 1960-talet efter det att dieselloken (tror det är T43 som avses) tagit över större delen av trafiken". Bl.a. finns bilder på sista ångtåget Rättvik-Falun som drogs av E10 1740 den 29 maj 1965


Har E10 någonsin varit tursatt i andra tåg med resande än lokalgodståg eller extra vintersporttåg till Vemdalen? Alltså regelrätta ordinarie persontåg?

Ingen ordinarie persontågsbild med E10 i boken


En annan E10-fråga, det finns en bild på E10 med norrlandsplog, men det verkar varit sällsynt, vilket jag kan tycka är lite konstigt med hänsyn till tjänst i Norrland med vinter och djur. Någon som har en bra tanke om detta?

E10 har gardjärnsplogar på alla bilder i boken. Ånglokläran förklarar: "Gardjärnsplogarna behövs endast under vintern och är eljest nedtagna. För större snöanhopningar erfordras emellertid större och kraftigare plogar, vilka då för tillfället kopplas fast vid lokets framände" (Ångloklära, fjärde upplagan 1949, s.110). Boken har också en bild på ett nytt E10-lok som enbart har gardjärnsplogar. Kan helplogen vara något försök eller en tillfälligt fastkopplad sak?


Hela tråden: