E10 blir E9 (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, onsdag, januari 09, 2019, 23:25 (10 dagar sedan) @ tobbe

Hur är det med loken på High Chapparall, G9:an och E4-loket? Finns de fortfarande kvar trots strippningen på armatur och utvändiga attiraljer? Visst vore det trevligt att få se en E4 med godståg alt, persontåg då loket i stort påminner om en E-maskin med inneliggande cylindrar. Men om G9-loket är i bättre skick trots all utrustning som saknas men man har i båda fallen grunden till en udda loktyp som idag saknas. Varför inte ha båda eller någon av dessa uppställda vid musèet i Gävle eller Ängelholm efter uppsnyggning om de inte av kostnadsskäl blir för saftigt.
Har ryktesvägen hört att man håller på att sälja av materiel därstädes. Finns "Big Bengt" fortfarande kvar i livet eller är han ur tiden och är det därför man håller på med utförsäljningen?
Detta är vad jag hört ryktesvägen, någon som vet mer i ärendet....
tobbe

Nu har ju mfGDJ en G10 som är en ganska snarlik loktyp som G9 och detta lok är ju rentav körklart, eller i alla fall sådant att det var körklart så sent som för ett decennium sedan, d v s garanterat lättare att ta hand om än ett lok som stått utomhus i mer än 40 år.

Och gällande E4 så har BJs ett dylikt lok som säkerligen är i betydligt bättre skick än det i Hillerstorp, även om inte heller BJs lok varit driftsklart på många år.

Så det finns ändå exempel på godstågslok från GDG som nog är bättre objekt att sköta om utifall att.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum