Fråga om oljeförbrukning E10 (Fordon: lok)

av Micke Carlsson @, lördag, januari 12, 2019, 10:33 (192 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tabellen i Ånglokläran är given i absoluttryck, så en 12-kilospanna har 13 ata dvs. 190,5 grader. Tabellen har dessutom två ordentliga tryckfel som går att se utan att räkna eller kolla mot andra tabeller.

Det är möjligt, jag tog från huvudet vad pannbesiktningsprotokoll brukar säga, pannan god för 11,8 bar, 187*C nånting, och detta när manometern visar 12 atö.

Den mesta ångbildningen sker kring fyrboxen och närmast den.

Beror på vad du menar med "närmast den". Detta har delvis blivit en myt förorsakad av bilden på sid 272 i Ånglokläran, den visar avdunstningen per m2 i olika delar av pannan. Summerar man ihop delarna så säger bilden att fyrboxen står för 44% av avdunstningen och tuberna 56%, fyrboxen är inte riktigt så dominerande som en del vill tro. Men främre halvan av tubsatsen är som du säger i stort sett en "economizer".

Med "närmast" menar jag fyrbox och en del av tuberna närmast den. En economizer är väl en värmeväxlare, så jag tänkte närmast på en matarvattenförvärmare eller liknande för att tillvarata restvärme. De lider ju av att rökgaserna blir för kalla med tanke på svavlet.

Bilden visar förhållandet vid låg belastaning av pannan. Vid högre belastning så ökar rökgastemperaturen i tubernas främre del snabbt och tuberna torde stå för en större del av avdunstningen.

Tublängden i förhållande till rostytan borde påverka hur stor den förändringen är. För korta tuber släpper förbi för mycket värme. Vad jag aldrig sett grubblerier om är hur stor avkylning man får från främre tubgavel, det borde vara ett "problem" men frågan är hur stort. Med vändkammare skulle man kunna få en 3 ggr längre tublängd (väg för rökgaserna) och en kort, tjock och förhoppningsvis effektiv panna. Kanske.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar