SJ-standardisering? (Byggnad)

av Rasmus Axelsson ⌂ @, Västernärke, måndag, januari 14, 2019, 09:56 (224 dagar sedan) @ Leif B

På första bilden ser det inte ut att vara någon lös skylt utan ett fält i tegelfasaden ser att vara putsad i ljus färg och all text målad för hand på plats. Efter några årtionden har väl vädrets makter tagit ut sin rätt och både färg och puts börjat flagna. Då skulle jag tro att man valt en billigare lösning och ersatt texten på huset med en enkel skylt som tillverkats i en verkstad och monterats på plats.

I Sverige har lösa träskyltar varit vanligare än text målad direkt på en putsad fasad, men även på banor med träskyltar kan man ofta se att första generationens skyltar hade både namn, avstånd till banans båda ändpunkter (eller till Stockholm) och höjd över havet. När skylten har behövt bytas eller målas om har man ofta nöjt sig med namnet.

Som exempel en tidig bild på Ekeby station i Skåne och en senare bild.

I exemplet från Ekeby verkar det vara en plåtskylt med SJs funktionalistiska standartypsnitt. Dylika skyltar var också vanliga från mitten av 1900-talet och framåt.

--
Rasmus Axelsson, lokförare och byggnadsantikvarie med specialinriktning mot järnvägsbyggnader
»Jag tycker inte om tåg« - jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum