NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, January 16, 2019, 15:30 (1920 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Banan breddades av militära skäl för att erhålla ett alternativ till VSB om den skulle blockeras på något sätt!

Det farligaste (och därför mest sannolika) bekämpningsmålet på VSB var Hallsberg. Som första
omledningsväg kunde Örebro-Svartå användas, även om mötesspåren hade bara "ångtågslängd" (Ca 350 m). Den var dock elektrifierad.

Andra omledningsväg var Ervalla-Strömtorp-Gullspång-Torved f v b. Med liknande bangårdslängder
och dieseldrift.

Beredskapstidtabell (d v s skiss på viss militärtågsfrekvens) fanns för båda omledningsvägarna. Militärassistenten vid SJ i Örebro svarade för även NBJ. Men hade inte TGOJ egen?


Hela tråden: