BJ Ds-lok under SJ-tiden --'slutsignal' och 'bakändessignal' (Fordon: lok)

av Harald, Friday, January 18, 2019, 17:59 (1917 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Först senare fick loken bakändeslykta i båda ändar. För alla lok på SJ måste detta rimligen ha skett [b]senast 1973[/b], då framändeskärmarna slopades: Från 1973 skulle [i]bakänden[/i] vid växling markeras med ett tänt rött sken, både dagtid och nattetid.

Nu förstår jag inte riktigt. Man behöver inte flytta bakänden vid växling, så varför skulle det behövas röd lykta i båda ändar för det? Framändeskärmarna brukade man ju inte flytta. På de flesta lok gick de inte ens att flytta.


1973 års bestämmelser hade förstås gått att tillämpa även om loket bara hade röd lykta i ena änden, men då hade man som förare behövt tänka efter väldigt noga beroende på vilken loktyp man körde och det hade nog varit en risk. Rc m fl nyare lok hade ju röd lykta i båda bakändarna.

1973 års bestämmelser ändrade inte på något i det avseendet. Framändeskärmarna satt alltid i samma ände och nattsignalen var röd lampa bakåt även före 1973.


Hela tråden: