OrientexpressenÄr (Historiskt material)

av IH, Saturday, January 19, 2019, 12:03 (1918 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Efter Hg har jag aldrig åkt. Men jag har åkt pendeltåg i Stockholm med B6-vagnar med Du i var ände. Det var ryckigt. Det gick lungnare med Da-lok som användes senare.

Efter Ma-lok har jag heller aldrig åkt. Men jag har åkt efter F-lok som har liknande reglerutrustning som Ma. De gick lungt. X5 och X8-motorvagnarna hade liknande reglerutrustning som Ma.

SJ testade ju på Df-loket en annan reglerurustning. Jag tror det var så att man hade kvar 16 körlägen men reglerade de två motorerna olika i s k halvlägen. D v s att när man reglerade upp eller ned så reglerades den ena motorn först och den andra senare. De här halvlägena gjorde att man fick 31 körlägen istället för 16. Var det lätta tåg så kunde man starta med en motor för att få mindre ryckig start. Med det startläget så hade man 32 körlägen. Ofta ser man i text att Df-loket har 31½ körlägen. Det halva körläget är att man vid lätta tåg kunde starta med bara halv effekt. Någon generation av O-loken hade halvlägen så varje lokdel regerades upp olika.


Hela tråden: