Dj Ösby för 50 år sedan -- manöverapparaten för Dj Ekeby (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Sunday, January 20, 2019, 23:50 (1916 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Ja! Där är den, manöverapparaten för signaler och växlar i Djursholms Ekeby! Det är den där avlånga lådan, med knappar, vippströmställare och enstaka indikeringslampor, den som sitter på högkant till höger, på fönsterväggen, under panelen med spårplanen för Dj Ekeby med angränsande blocksträckor.

När jag mellan 1973 och 1978 då och då arbetade i ”Ösverket”, fanns panelen kvar och fortsatte att visa blocksträckorna i riktning mot Roslags Näsby, men manöverlådan för Dj Ekeby var borta, eftersom alla växlar där då var borta efter Dj Ekebys nedklassning från station till hållplats år 1970.

Dj Ekeby var fram till ca 1960 ändstation för den s.k. ”Ekebylådan”, en ensam motorvagn som pendlade mellan Dj Ösby och Dj Ekeby och som en gång i halvtimmen anslöt i Dj Ösby till Djursholmståget, det mellan Engelbrektsplan och Eddavägen. (Andra kan säkert kolla upp i Sveriges Kommunikationer vilket år som Ekebylådan helt upphörde och ersattes av lokaltåg som gick ända till Viggbyholm eller Hägernäs.)

Fram till 1943 hade Dj Ekeby ett mekaniskt ställverk, och sträckan Dj Ösby – Dj Ekeby hade manuell linjeblockering med semaforer. Från 1943 fick Dj Ekeby ett reläställverk som fjärrstyrdes från Dj Ösby, och hela sträckan Dj Ösby – Dj Ekeby – Roslags Näsby blev då färdigutrustad med automatisk linjeblockering. Det något okonventionella, men praktiska, var att fjärrstyrningen av Dj Ekeby sköttes av ställverksvakten i Dj Ösby (i "Ösverket"), trots att det formellt var tågklareraren i Dj Ösby som också var tkl för Dj Ekeby. (Nere på tågexpeditionen i stationshuset i Dj Ösby fanns dock en ”skvallerpanel”, så att tkl där kunde se vad som skedde i Dj Ekeby och på sträckan dit.) Bestämmelserna för fjärrstyrningen av Dj Ekeby stadgade dock att stationen skulle vara bemannad med lokal tkl om linjeblockeringen var ur bruk eller om det var enkelspårsdrift.

I Dj Ekeby vände Ekebylådan på spår 1, närmast stationshuset (medan spår 2 var huvudtågväg uppspår och spår 3 var huvudtågväg nedspår; se den här ritningen från 1943 på Gunnar Ekevings webbplats).

Sedan trafiken med Ekebylådan hade upphört, nedklassades år 1962 spår 1 till sidospår. Ett år senare, 1963, rev man upp spår 1, varvid huvudtågväg uppspår kom att kallas spår 1 och huvudtågväg nedspår spår 2. Men man behöll ändå Dj Ekeby som station, med två spårförbindelser mellan (”nya”) spår 1 och spår 2. Så var det sedan fram till 1970, då växlarna togs bort, infartssignalerna klassades om till blocksignaler och Dj Ekeby blev ”bara” en hållplats.

Orsaken till att Dj Ekeby behölls som station ända till 1970 var säkert att man tänkte att man behövde kunna använda platsen som gränsstation för enkelspårsdrift. (Jag har funderat på hur det skulle vara att tjänstgöra som lokal tkl i Dj Ekeby. Det fanns ingen manöverapparat på plats i Dj Ekeby, så jag föreställer mig att hela stationen måste lokalfriges från Ösverket, och därefter fick den lokale tågklareraren klara sig genom handsignalering för infart (= ”signalering enligt säo § 52”).

Nåja, en nackdel med att behålla Dj Ekeby som station var att Dj Ekeby måste vara lokalt bevakad vid enkelspårsdrift; stationen kunde inte vara fjärrmanövrerad då, eftersom det saknades infartssignaler från högerspår där. Kravet på lokal bevakning vid enkelspårsdrift var säkert betungande, eftersom det alltid krävde särskild bemanning. På kvällar skulle man trafikmässigt kunna klara sig utan Dj Ekeby som station, och alltså även vid enkelspårsdrift ha hela sträckan Dj Ösby – Roslags Näsby som en stationssträcka. Det var nog detta man insåg, och som ledde till att Dj Ekeby 1970 slopades som station; möjligen var det också ett uppdämt behov av underhåll av 1943 års ställverk och fjärrstyrning.

Hur som helst var det jätteroligt att se manöverapparaten på bild. Gunnar D, du har möjligen inte någon närbild av den?
/up


Hela tråden: