Nitta, tillägg (Bana)

av Kjell Aghult, Friday, January 25, 2019, 15:34 (1912 dagar sedan) @ Gunnar D

Nitta hade som BUJ andra linjestationer T-semafor. De fyra minsta (N., Toarpsdal, Aspanäs och Redvägsbrunn) trafikerades i 1938 års tdtbok som s k triangelstationer. Ett slags "obevakad körning light", som inte krävde signaltekniska investeringar. Dock krävde personal vid alla tåg, tjänstgörande behövde dock inte kunna Morse för tåganmälan (BUJ bytte aldrig ut telegrafen). Utöver ev. bompassning hen inspektera tågväg och manövrera huvudsignal.

BUJ var glestrafikerad och det räckte att mellanstationerna Dalsjöfors, Rångedala, Varnumskulle
och Hökerum utväxlade tåganmälan: "Höll reda på var tågen var". Dessa hade 1938 ordinarie tågmöten i vart fall några veckodagar.

SJ förändrade infrastrukturellt de fyra minsta till håll- och lastplatser 1945: Med K 16-låsta växlar.

Godstrafiken i N. nedlades 1969 och sidospåren revs. Bommarna hade automatiserats redan 1959. När platsen avbemannades är okänt.


Hela tråden: