Uppställt tåg vid Eksjö Station (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult, Friday, January 25, 2019, 17:23 (1890 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bilden "Persontågssätt 1898" behöver ju inte vara tagen 1898 utan långt senare med vagnar som var typiska för ett tåg 1898. Putsen på loket passar bättre med 1920-tal och loket verkar inte vara påeldat. De båda andra Munktelloken (12 & 14) såldes till SOEJ 1923 har jag för mig och det kvarvarande loket försvann några år senare. Genom att inte NOJ hade någon bibana fanns det nog inte så mycket tjänst för denna typ av lok. NOJ var ju inte någon stor användare av motorvagnar heller.

Det kvarvarande NOJ-loket skrotades 1933. NOJ använde EN rälsbuss i persontrafik 1936-1940.
men återtog sedan grundidén ångtåg + landsvägsbuss (Första busslinje öppnad just 1924).
Mixen var nog välkalkylerad m h t vägtrafikens lägre personal- och fordonskostnader. Detsamma tycks också t ex KJ/SäNJ, KURJ, BUJ, SGGJ och ÖBlJ ha kommit till, var och en efter
sina förutsättningar.

De två loken till SOEJ ombyggdes där för enmansbetjäning och slopades i princip vid rälsbussdriften. I 1932 års tidtabell körs de två persontågsparen med enmanslok.
Bara blandtågsparet 5-6 hade eldare, bilden känd från bl a HBJ och HSJ. SOEJ drev ingen busstrafik men köpte ju rälsbussar.


Hela tråden: