Nyreviderad T-banevagn för 52 år sedan - vita och gula hörn? (Fordon: allmänt)
Ska man vara noga så betydde gult hörn från 1965 att hytten var utrustad för enbemanning. Senare började man plocka bort utrustning ur B-hytterna för användning i nya vagnar. Några år senare höjdes driftbromstrycket och driftbromsen gjordes lastberoende. För att under övergången kunna skilja mellan ombyggda och ej ombyggda vagnar (som inte fick köras ihop) fick de ombyggda vagnarna vita hörn.
Intressant! Under vilken period ställde man om driftbromstrycket?
Det var genomfört när jag började köra 1969 men på den här bilden, enligt uppgift från juli 1968, syns en C2 med gul hörnmarkering, så det bör ha varit 1968-69.
http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=79049
Hur märktes C3 som hade ombyggd broms?
Det funderade jag också på. Tyvärr minns jag inte.