Sjukvagn (Järnväg allmänt)
1947 fick nytillträdde stationskarlen Stig Mårtensson uppdraget att rekvirera sjukvagn till Falsterbo då Prins Wilhelm insjuknat under sin sommarferie.
Sjuktransporterna tycks då ha varit en rätt stor hantering. SJ/Hermods kontoristkurs av 1945
redovisar följande sätt:
- Fyraxlig sjukvagn litt Bo10 (2 klass).
- Tvåaxlig d:o litt C 10 (3 klass).
- Reserverad kupé i personvagn.
- Reserverad soffa i sittvagn.
- På sjukbår i personvagn, resgodsvagn, täckt godsvagn (!) eller bakhytt i rälsbuss. De två mellersta var tänkta för brådskande fall och patienten måste godkänna saken. Ledsagare måste i de flesta fall medfölja.
Hermodsbreven var inga fullständiga "läroböcker", som funnits i t ex Tyskland. Mer en studiehandledning vilka avsnitt i olika reglementen (särtryck) som skulle läras in. Dem förväntades man på något sätt få tillgång till på arbetsplatsen.