3 Da-lok med malmtåg 1985, bild (Fordon: lok)

av HJP, Tuesday, February 05, 2019, 11:07 (1878 dagar sedan) @ Ulfe

****
Tack för denna, och alla andra bilder du visar.
Nej, övergångsbryggorna var inte nedfällda. Gaveldörrarna var igensatta och grindarna borttagna. Bryggornas uppgift var att stå på, när man kopplade multipelkablarna och slangarna högtrycksledningen, som sitter ganska högt upp.
Tidigare var det lokbiträdets uppgift att göra maskinrumsinspektion, under gång. Då behövdes grindar och dörrar. Lokbiträdena var dock slopade vid denna tid.


Tack för svar, nu ser jag att det är luftslang och multipelkoppling som sitter på sidorna om bryggan, fick för mej att de hade med övergångsbryggan att göra.

****
Det är högtrycksledningarna du ser. Du kan också se att dörrhandtaget är borttaget.
Orsaken till att Da-loken har dubbla multipeldosor, och högtrycksslangar, är att när övergångsbryggorna var i bruk, kunde man inte ha en, mitt på. De kunde heller inte kopplas diagonalt. Med en dubblering, gick det att koppla bredvid grind och brygga. Man behöver bara koppa en av varje.
Jämför med Du2, som fick multipelutrustning, efter det att bryggorna var borttagna. Där sitter multipeldosan mitt i dörren, och en liten plattform, att stå på, sattes dit.


Hela tråden: