Kontrollås och kontrollnycklar -- K16 med varianter (Bana)
K16 används för att låsa upp obevakade driftplatser och linjeplatser i system M.
Vad gäller LK16 och OK16 har jag dålig koll på var de finns. Det fanns en LK16 i Skuckuviken (norr om Svenstavik på Inlandsbanan) fram till för något år sedan då växeln i huvudspåret revs.
LK16 och OK16 är varianter av K16. De fungerar mekaniskt så här:
* Till ett K16-lås kan man -- utöver K16-nyckel -- även använda OK16-nyckel (men inte LK16-nyckel).
* Till ett LK16-lås kan man -- utöver LK16-nyckel -- även använda K16-nyckel (men inte OK16-nyckel).
* Till ett OK16-lås kan man inte använda annan nyckel än OK16-nyckel.
LK16-lås har använts vid linjeplatser (förr: lastplatser) vars växlar inte kontrollbekräftas (förr: förreglas) i någon huvudsignal. OK16-lås har använts vid driftplatser (förr: stationer) som kan lämnas obevakade men vars signalställverk saknar tågvägslåsning. De har bara förekommit i system M (förr: sträcka utan linjeblockering med tåganmälan).
Jag har själv inte helt lyckats genomskåda bakgrunden till valet mellan K16-, LK16- och OK16-lås. Den som vet något mer om detta får mer än gärna höra av sig.
/up