Kontrollås och kontrollnycklar -- teknisk funktion (Bana)

av Hugo K ⌂ @, VIMMERBÃœ, onsdag, februari 06, 2019, 11:47 (48 dagar sedan) @ Karlsson

I Hultsfred användes förr K12 för södra delen av smalspårsbangården. Mitt minne säger att de låsen var precis som ett K1-lås i funktionen, när kolven var inne så satt nyckeln fast. Det fanns ingen förregling av växlarna så tkl fick se till så alla K12 var på plats som en del av tågvägsinspektionen.

Ställbocken för Hultsfreds smalspårsbangård hade ett K10-lås som låste den växel (som i sin tur låste en spårspärr) som ligger längst söderut. Det K10-låset gjorde att man ej kunde ställa semaforen G i kör så länge växeln var upplåst. K12 nycklarna verkar istället ha använts för fjäderväxlarna i bangårdens norra del enligt denna ritning på Ekevings hemsida


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum