Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm? Konkurrens? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Leif B, Thursday, February 07, 2019, 11:37 (1877 dagar sedan) @ Joakim L

Skjutbordet är rivet och dessutom ingår inte denna del i nedläggningen; det är bara rundstallet, vändskivan och spåren runt skivan som "läggs ner". Smedjan revs också för ett antal år sedan trots protester.

Jag hade personligen också gärna sett ett järnvägsmuseum här, så kunde man avvecklat Kristiandstad Södra, byggt en ny stor utställningshall och parkering i anslutning till rundstallet (gärna en ny gångbro över järnvägen så att även folk som kommer med tåget lätt kan ta sig hit). Rundstallet är ju i princip orört sedan 1960-talet och det hade varit mycket trevligt att samla så mycket som möjligt av skånskt privatbanematerial här. Marken på Kristianstad Södra är kommunen ändå intresserad av att bygga hus på så kommunal medfinansiering hade säkert gått att få till där.

Dock tror jag det hela faller av flera skäl, men ett "problem" i sammanhanget är att det redan finns ett järnvägsmuseum i Ängelholm och att ovan nästan förutsätter att museet där avvecklas för att inte konkurrera om kunder och resurser.

Jocke

Jag tror inte att det är någon större konkurrens om kunder mellan Ängelholm och Kristianstad. Huvuddelen av kunderna ställer nog inte frågan "vilket järnvägsmuseum ska vi åka till imorgon", utan "vad finns det för nåt intressant att göra/titta på här i trakten imorgon: ska vi bada igen, åka berg- och dalbana, gå på djurpark eller ett museum?"

När det gäller resurser så är det i så fall Region Skåne som kanske inte kommer att stödja två järnvägsmuséer. (Jag vet inte om de ens stödjer ett idag.) Staten har ju redan sagt att de stödjer bara ett i landet (Gävle), så de kommer varken att stödja Ängelholm eller Kristianstad. Och Kristianstad kommer inte att välja mellan att stödja ett järnvägsmuseum i Ängelholm (vilket f ö skulle vara olagligt) eller i Kristianstad (vilket skulle vara lagligt). Motsvarande fast tvärtom före Ängelholms kommun.

När det gäller ideella krafter så kan det finnas en viss konkurrens om resurserna - men det kan lika gärna vara så att fler "arbetsplatser" gör att totalt sett fler engagerar sig. För den enskilda är nog valet oftare mellan att lägga sin tid på ideellt arbete i en järnvägsföreningen, umgås med familjen, köpa och renovera en sommarstuga, vara tränare i idrottsföreningen, skriva på Järnvägshistoriskt forum.

/funderar
Leif


Hela tråden: