Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm? Konkurrens? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Joakim L, Friday, February 08, 2019, 12:48 (1897 dagar sedan) @ Leif B

Hejsan!

Framförallt var det konkurrens om samhällsresurser som jag avsåg, underlag för två järnvägsmuseum kan det möjligen finnas.

Museet i Kristianstad drivs idag av Region Skåne (Regionmuseet) som står för personal, hyra mm. Samlingarna tillhör dels regionmuseet (vad jag förstått) medan MfÖSJ äger en del av materielen.

Järnvägsmuseet i Gävle har ju numera ingenting med driften i Ängelholm att göra (sköts av Ängelholms kommun), men däremot så hyr man en verkstadslokal och ett litet kontor i anslutning till museet och renoverar vagnar och lok med hjälp av frivilliga krafter samt ställer upp med fordon på evenemangsdagar.

Som sagt, miljön är jättefin kring rundstallet i Kristianstad (och var ännu finare för kanske 10 år sedan innan skjutbord och smedja revs), men jag är rädd för att ingen med pengar kommer att vilja engagera sig i ett "nytt" järnvägsmuseum. Möjligen om några eldsjälar kan få med kommunen och Regionmuseet på noterna och försöka få loss lite resurser (men det krävs stora investeringar för att få lokstallet "Besökarvänligt"). Det är inte så länge sedan som man lade ner en hel pengar på att göra om hela utställningen på järnvägsmuseet (med i mitt tyckte mycket blandat slutresultat som följd) och man väntar nog fortfarande på en utvärdering hur den ombyggnaden påverkat besöksantalet.

Nu tror jag inte stallet kommer att rivas i första taget utan denna nedläggning handlar är nog mest en "pappersexercis". Däremot så kan det ju på sikt försvåra för MfÖSJ som har sina rälsbussar i stallet eftersom spår och skiva inte längre kommer att vara besiktigade, ingen spårinnehavare etc, men de saknar ju i alla fall alla tillstånd att köra i dagsläget så det kanske blir svårt ändå.

Ett problem i mitt tycke är att det blir lite "moment 22" över de båda museerna i Skåne, i sig finns det stor potential, men utan rejäla investeringar i mångmiljonklassen (nya hallar, mer aktiviteter för barn mm) så kommer de inte kunna bära sig riktigt utan blir mer "engångsbesöksmuseum" med en tynande tillvaro.

Jag har själv två döttrar (6år och 2.5 år) som gärna besöker museum och vi har ganska nyligen varit på båda järnvägsmuseerna. Båda döttrarna hade kul, men vi kunde ju snabbt konstatera att mycket lite hade ändrats sedan vårt senaste besök för ett par år sedan. Sommartid brukar vi istället åka till Brösarp och ta ett par turer på SkJ, vilket alltid är mycket uppskattat och annars besöker vi ofta Tekniska Museet i Malmö som är väldigt barnvänligt och erbjuder ett bredare utbud (samt en stor lekavdelning). Just en bra lekavdelning är ett måste för alla museum idag, sen ska man ju så klart utforma den så man anknyter till museet och gärna med ett antal "riktiga" föremål. På tekniska i Malmö så får ju barn och vuxna numera gå in i hytten på det lilla O&K-loket och kan "leka lokförare på riktigt", vilket blivit väldigt lyckat.

Jocke


Hela tråden: