Vad hette ställverkstypen? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, February 08, 2019, 14:55 (1875 dagar sedan) @ Harald

Det låter som det som Ekeving beskriver som centrallås med ljussignaler.
En snabb sökning i ställverksregistret visar att centrallås med klotväxlar fanns i t.ex. Vadstena, Väderstad och Överum.

Det fanns många typer av centrallås med huvudljussignaler, men jag efterlyste just typen med
manöverdon vid växlarna (Jfr särskilt inlägg). Överum kan gott platsa (Jfr iakttagelsen om norra NVHJ). Men jag tvekar om Vadstena och Väderstad. På båda platserna visas enligt linjeböckerna körsignal med ETT sken till alla tågvägar. "Min" typ har treskens infartssignaler. Den kan ha funnits även på kalmar- och blekingesmalspåren, men jag redovisar bara de ställen där jag observerat den själv.

På Inlandsbanan fanns i vart fall förr inga motorväxlar på andra stationer än övergångsdito.
Men jag minns inte ha sett den angivna typen.

Den enklaste formen av centrallås med ljussignaler hade körsignalering enbart till huvudtågvägen. På östgötasmalspåret fanns den i Hidingsta, Skönnarbo, Ljusfors och Varv: Överallt förstås utbyte av T-semaforer. Och dito på några platser på smålandssmalspåret, t ex Grönskåra på Mönsteråsbanan. Väl egentligen en linjeplatsanläggning, men med K 15-lås.

"Min" variant tycks alltså inte haft eget namn.


Hela tråden: