Praktikfall-Kontrollås Bfo (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Friday, February 08, 2019, 15:50 (1876 dagar sedan) @ Harald

Här är det någon som tänkt till .... men varifrån blir den tredje nyckeln tillgänglig ?
Och en tilläggsfråga.
Båda infartssignalerna till Bfo bör ju visa rött när växeln är omlagd. Finns det någon form av säkring mellan att kunna lägga om växeln och infartssignal.


K9 nyckeln får man inte loss vid spårspärren förrän växeln är tillbaks i plusläge
och låst. Dess nyckel sätts in i spårspärrens kontrollås och vrids om.
Då kan K9 vridas om och tas ur.


Konstruktionen verkar något opraktisk. Först får man gå bort till spårspärren med K9, sedan tillbaka till växeln och låsa upp den, och omvänt när man ska låsa efter sig. Varför är det inte gjort tvärtom, d.v.s att man låser upp växeln med K9 och då får en nyckel som man kan låsa upp spårspärren med.

Med den lösningen hade man nog fått en massa problem med påkörda spårspärrar.


Hela tråden: