Praktikfall-Kontrollås Bfo (Signaler/säkerhet)

av Per Ljungberg @, lördag, februari 09, 2019, 10:05 (195 dagar sedan) @ Littera JS

Ofta saknas signaler vid dessa platser. Växlingen sker som spärrfärd så linjen är avlyst för annan trafik tills K2-nyckeln är återlämnad till Tkl på den station som utlämnat den. Först därefter kan linjen friges för trafik.
Det finns platser där frigivning av driftplatsen kan genom att K9-nyckeln kan friges via fjärrkontroll. Frigivningen av driftplatsen kan sedan återtas när K9-nyckeln åter har satts i kontrollskåpet. Om det finns signaler på platsen ställs sannolikt dessa till stopp när platsen friges för växling och återgår till kör när platsen återgår till normalläge. Jag antar att detta förfarande är aktuellt på sådana ställen där spärrfärden upphör vid platsen och linjen kan göras fri för trafik medan växlingen pågår. När man sedan är klar med växlingen får man ha en ny spärrfärd tillbaka och på nytt frigöra platsen så att man kan komma ut på linjen igen.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum