Vad hette ställverkstypen? - Hova... (Signaler/säkerhet)

av Calle Wickberg @, lördag, februari 09, 2019, 22:21 (72 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag tror mig också ha sett ställverkstypen - som "engångsfall" - under smalspårstiden i Hova på Västgötanätet.

Hova har fortfarande ett centrallås av det utförande som du beskriver, se bilder nedan. Kan det vara så att centrallåset togs i bruk redan på smalspårstiden, och behölls då denna del av banan breddades till normalspår? Eller gjorde du möjligen observationen sedan banan breddats?

Även Klavreström lär enligt uppgift ha haft ett centrallås av denna modell.

Senast som centrallåset i Hova användes av tkl i tjänst torde ha varit 2005.

Bilderna nedan är tagna 2007-05-03.

[image]

Centrallåset.

[image]

Spårplanen. Infartssignalen från Gårdsjö kan inte visa kör, om inte V1 ligger nere.

[image]

Den lilla "slavapparat" som står vid huvudspårsskiljande växel i Lyrestadsänden av driftplatsen. Vid huvudspårsskiljande växel i Gårdsjöänden finns en likadan apparat, den är placerad på spårsidan av vägkuren tillhörig V1 på spårplanen ovan.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum