Vad hette ställverkstypen? - Hova... (Signaler/säkerhet)

av Lennart Fransson @, söndag, februari 10, 2019, 09:12 (223 dagar sedan) @ Erik Andersson

Trevlig lösning!
Man hämtar alltså ut K2 och K4 från ställverket. K2 låser upp den tågvägsskiljande växlen, och K4 säkerställer att man inte kan låsa någon annan tågväg. När man har lagt om växlen kan man låsa den med K10 som normalt sitter fastlåst på andra sidan växelställets hävarm. Med K10 och K4 inlåsta i låsapparaten vid växeln kan man tkl vrida om K15 och få kör med två gröna i infarten.

Ja, en trevlig lösning som jag sett på några andra ställen, men inte jobbat med i praktiken. Om det skall bli någon "stuns" i tågmötena bör det väl vara minst en man till inblandad i växelläggningen utöver tkl?


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum