Vad hette ställverkstypen? - Hova... (Signaler/säkerhet)

av Lennart Fransson, Sunday, February 10, 2019, 10:56 (1864 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... Om det skall bli någon "stuns" i tågmötena bör det väl vara minst en man till inblandad i växelläggningen utöver tkl?

Det var det i vart fall inte i Sköllersta (Örebro S - Pålsboda), som var enmansstation. Och arbetsdagen började och slutade med planenliga tågmöten. Jobbet var utspritt över ca 12 timmar,
med lämpliga avbrott tågfri tid. Man "bodde ju på jobbet", en trappa upp!

Även här hade en T-semafor bytts ut.

Kvällsmötet konstruerades på slutet om till Pålsboda söndagar. För att fridagsvikarier från
Norrköping skulle kunna ta sista tåget dit.

Det var ju ganska vanligt "förr" att det i tjänstetidtabellen angavs att tbfh skulle lägga om växeln efter ankomst, var det då på denna typ av ställverk?


Hela tråden: