Egenkonkurrens eller komplettering? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, söndag, februari 10, 2019, 11:34 (73 dagar sedan)

Tack för KBJ-artikeln! Glömmas skall dock inte att kalmarsmalspåret drev även en omfattande vägtrafik, påbörjad 1924. 1932 ägde man 11 bussar, 18 personbilar (taxirörelse?) och hela 31
lastbilar. Saken skymtar också i TÅG UT: "Stationskarlarna var som vanligt ute på bilkörning".
Denna jobbkombination slopades av SJ, som hade helt skilda avtal för landsväg och järnväg.

1931-1934 byggde man upp den viktiga busslinjen Kalmar-Oskarshamn kustvägen. Kunde gena förbi tågbytena i Ruda och Sandbäckshult: Flera linjer landet runt har tillkommit på detta sätt.

KTsJ-eldaren Edvin Johansson hade 1922 slutat där och öppnat en konkurrerande busslinje längs banan. Med på 30-talet tre bussar.

1934 hade vägfordonen satts på eget bolag, Östra Smålands Trafik AB. Enligt uppgift för att skydda dem mot utmätning om järnvägsrörelsen skulle haverera (KTsJ var just detta år mycket nära en utmätning för skuld).


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum