Ansvar (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Sunday, February 10, 2019, 17:49 (1895 dagar sedan) @ jhje

Jag är uppväxt på en kombinerad post-järnvägsstation. Denna plats ligger på västsidan av Galtåsen.
Under sommaren så regnade det och vinter föll snön. Stationsföreståndaren hade ansvar för framkomlighet och vinterstid så var det ett relativt stort område, som skulle skottas.


Då en person, som hade ärende till kombinationen föll på en isfläck och fick skada, kanske ett besök på sjukstugan.

Vems ansvar: Postverket eller SJ, Min far stationsföreståndaren eller den enskilde?.


Väntsalen var ju öppen före första tåg och stängd efter sista tåg, värmen kom från vedeldad kamin( senare koks) Det fanns folk, som satt där för uppvärmning och vem hade ansvar för en evt fallskada?

Kommer att tänka på en händelse på Inlandsbanan där ett paket innehållande en tårta hade kommit fram lite lätt kvaddat och kunden var inte helt nöjd. En skrivelse kom till berörd person som förväntades svara och förklara. Och förklaring kom: ”vid det aktuella tillfället tjänstgjorde jag som lokförare, biljettsäljare, konduktör, tågklarerare,växlare och godsexpeditör. Jag förmodar att just godsexepeditören begått ett misstag och ska vid tillfälle meddela honom en reprimand”. Efter det svaret kom visst inga fler frågor i ärendet.


Hela tråden: