Vad hette ställverkstypen? (II) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Olson, Sunday, February 10, 2019, 18:08 (1864 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ur linjeböckerna kan man misstänka att anläggningstypen fanns även i Vassmolösa och Söderåkra på torsåsbanan. Där hade Kvarnlyckan, Gräsgärde och Halltorp bara den allra enklaste typen, med tvåskenssignaler. På alla fem platserna hade man bytt ut T-semaforerna.

Misstanken gäller också Karlshamn - Vislanda, med SJ största ansamling av de ålderdomliga skivsignalerna. De byttes ut huvudsakligen på tidigt 1950-tal.

Ett uddafall "mitt i skogen" kan ha varit Älghult, på linjen Växjö - Oskarshamn.

Jag har sett en uppgift (troligen i detta forum) att Sävsjöström fick denna ställverkstyp, sedan smalspåret lagts ner. Kanske ställverket i Älghult flyttats till Sävsjöström?


Hela tråden: