Samanvändning av trafikpersonal järnväg/landsväg (Forts) (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, måndag, februari 11, 2019, 16:31 (73 dagar sedan) @ Kjell Aghult

....Saken skymtar också i TÅG UT: "Stationskarlarna var som vanligt ute på bilkörning"...

Fallen var inte vanliga, men några kan letas fram:
1) Ystadsbanorna ägde vid förstatligandet 20 bussar och 14 lastbilar, de senare mest för godsutkörning från stationerna. Enligt ett tidigare klipp här på Forumet kördes lastbilarna av
stationskarlar, ett slags utvidgad godsmagasinstjänst.

2) ÖJ busslinje från Byxelkrok slutade till 1939 i Persnäs (då förlängd till Borgholm).
Bussen stannade i Ps i väntan på tågets återkomst. Under tiden utförde chauffören stationskarlssysslor. Källa är vad jag minns något av Hjalmar Nilssons ÖJ-historiska häften
(Han var själv gammal bussförare i bolaget). ÖJ ägde 1932 8 bussar, 2 personbilar och
6 lastbilar.

3) Detta kom inte med, jag tryckte fel:
I någotsånär modern tid, 1982, besökte jag lilla kommunala Hersfelder Kreisbahn i mellersta dåvarande Västtyskland - nära DDR-gränsen (Banlängd 26 km). Huvudsakligen en godsbana med
litet arbetsplats- och skolpersontrafik. En av förarna hade busskort och körde på personlig
tjänst skolbuss morgon och eftermiddag och ett godstågspar mitt på dagen. "Det gick åt två man att ersätta honom vid frånvaro". Inte oväntat trafikerades banan enligt "radiobaserad § 100" med Schenklengsfeld (med lokstall m m) som tågledningsstation.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar