Ett par tåg mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Måns Johannesson @, måndag, februari 11, 2019, 22:07 (42 dagar sedan) @ Mr H

Har ändå lite svårt att ta till mig att man hade en vagn i mitten av 80-talet som bl.a. fraktade cyklar från Stockholm till Paris.

Den direkta orsaken till att vagnen började gå vad var jag förstår att DSB slutade hantera polletterat resgods, skulle det fortsätta erbjudas sådant var DB/SJ tvungna att anordna genomgående vagn. Tidigare gick det normalt inte genomgående resgodsvagn utan resgodset fick lastas om i Köpenhamn.
Att vagnen blev genomgående till Paris hade nog inget med något speciellt behov just Skandinavien-Paris utan mest hur det passade att den rullade vidare. Runt 1990 utgick Viking-Express (direkttåget Köpenhamn-Paris) åtminstone några år från Helsingör.

Det var ju fritt fram att pollettera sådana när transporten ändå kördes. På den tiden så gick det ju även en SNCF liggvagn Stockholm-Paris, DSB-vagnar Stockholm-Hook van Holland (DSB längsta omlopp!), SJ AB8K till München-Garmich Partenkirchen förutom WL-vagnar till Hamburg och Berlin förstås. Så har vi ju Moskvavagnen också förstås som gick en gång i veckan.

Fast just AB8K-vagnen var borta på 80-talet. Slutade gå söder om Hamburg redan 1972 och 1979 slutade den gå söder om Danmark.

/Måns


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum