Vad hette ställverkstypen? - Samåkning konduktörer mm. (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Tuesday, February 12, 2019, 07:54 (1862 dagar sedan) @ S-O Johansson

På östgötasmalspåret fanns då 2 knr i Finspång, 3 i Norrköping och 6 i Linköping. Även de två senare hade specialgrupper för smalspåret. Också Västervik hade 6 knr, som dock åkte persontåg mest på Hultsfredslinjen.

Från sommaren 1957 blev det i Linköping en gemensam grupp för konduktörerna med åkning på både normal- och smalspår.
Lite märkligt ibland med olika trafiksektioner på samma ort. En motorvagnsförare i Linköping berättade för mig att han hade rälsbussförartjänst på smalspåret, 38 ts, i Linköping när YCo6 gjorde entré på normalspåret Linköping-Hultsfred/Åtvidaberg, 2 ts. För att komma ifråga för utbildning och tjänst på dem fick han söka förflyttning från 38 ts till 2 ts fast det var på samma ort.
Om även motorvagnsförarna hade samåkning från 1957 vet jag inte men sista åren smalspåret fanns i Linköping hade de det.

Sökte inte rbsf samtidigt vidareutbildning och befordran till motorvagnsförare? Det var ju två lönegraders skillnad mellan dem, då stålrälsbussarna kunde ersätta större loktåg. Vid SJ tillhörde rälsbussförarna (Yo1 m fl) trafikavdelningen medan saken varierade mellan privatbanorna.
De nya motvf tillhörde däremot ma. Man kunde t o m flytta för detta befordringssteg, som
två bekanta finspångsförare: Från Yo1-tjänsten i Enköping.

Trafiksektionerna med nr 25 och uppåt var f d privatbaneadministrationer. SJ hade ju utfäst sig att ta över all personal som så ville. Och kostymen kunde slimmas först efterhand, efter pensionsavgångar etc. Den stora åtgärden kom vid 1964 års omorganisation, då totalt ca 1/3 av de regionala huvudorterna drogs in: Helsingborg, Falun etc.

I linje med detta kunde vissa äldre personaluppdelningar leva kvar: Sambandet TÖJ/NVHJ = 38 ts är givet. I Krylbo var konduktörerna på sin tid uppdelade på 3 ts (Örebro) och 34 ts (Falun = f d BJ/SDJ). Det tog tid innan dessa sammanslogs.


Hela tråden: