Några tåg till mellan Älvsjö och Stuvsta 1986, 4 bilder (Fordon: allmänt)

av Anders.k., Tuesday, February 12, 2019, 13:23 (1898 dagar sedan) @ Alex

Det kördes vansiniga mängder timmer in på järnväg från Tyskland (väst och Öst) och Polen , i en transportjournal från 1988 står siffrorna 35 till 40 tusen vagnar om året.
Motagare var Mörrum, Värö, Gruvön, Bäckhammar, Skutskär, Norrsundet och Karlsborgsbruk.

Observerade det själv till bla Värö, alla typer av flakvagnar användes och alla möjliga typer av förbindelser tex så kördes ett godståg Halmstad- Varberg med T43 och alla vagnar fick inte plats i det tåget så en del av vagnarna var regelbundet uppe i Göteborg och vände för att gå i godståg därifrån tillbaks till Varberg.
Järnvägen var verkligen ansträngd med denna mängd trafik, det var ju inte heller så att det var ett jämt flöde med 100 vagnar om dagen utan det varierade väldigt för det fanns ju 100 tals stationer som lastade på Sverige i deras egen takt i dessa länder som nämts, inget kördes i heltåg allt i vagnlasttrafiken och varje vagn för sig.

Trafiken mer eller mindre stendog åren efter 1990 och mycket av importen skiftade till Baltikum och Ryssland medels fartyg.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: