Vad hette ställverkstypen? - Linjevikarier MÖJ. (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson, Tuesday, February 12, 2019, 19:54 (1861 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kvällsmötet konstruerades på slutet om till Pålsboda söndagar. För att fridagsvikarier från
Norrköping skulle kunna ta sista tåget dit.

Skickade man verkligen vikarier från Norrköping ända till Sköllersta? Hade man inte samordnat så att Örebro fick sköta vikariehållning? Min svärfar som jobbade som tkl-vikarie i Linköping på 40- och 50-talet berättade att han fick vikariera både på normalspåret och smalspåret när det behövdes. Flyttade till Åtvidabeg 1956 och fram tills dess rörde det sig om två trafiksektioner, 2 och 38, som samarbetade.
Finspång hade ju också tkl-vikarier. Hade en lokförarkollega som börjat sin järnvägskarriär där och då fått vikariera som tkl på stationerna runt Finspång.

En av mina äldre kolleger, då placerad på Norrköping Ö, var själv med om saken. Han fick verkligen linjevikariera, vara fridagsersättare på flera stationer i följd och resa mellan dem med lämpligt kvällståg.
Han var f ö TÖJ siste nyanställde: Efter realen 1949 börjat som elev i Holmsbruk 1950-02-01.

Det var resp. trafiksektions personalledare (här 38 ts, Norrköping) som bestämde vikarieschemana - som förstås kunde ändras. Några trafikområden fanns ju än inte utan alla stationsföreståndare stod direkt under trafiksektionschefen.

Svärfar började vid SJ 1941 i Linköping så han tillhörde hela tiden 2 ts. Bortom Fornåsa vikarierade han aldrig så vikariaten på de stationerna beordrades från annat håll/station. Mest berättade han om Fornåsa, Maspelösa och Gullberg.


Hela tråden: