Om TGOJ M-lok (Fordon: lok)

av Sven Bårström, Wednesday, February 13, 2019, 10:03 (1897 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Tack för detta svar!
Det handlar uppenbarligen om ett tvillinglok för våtånga, vilket kanske inte var så helt självklart vid sekelskiftet, då kompoundmaskiner var ganska vanliga, särskilt för lite större våtånglok. TGOJ hade f ö varit först i Sverige med kompoundmaskiner 1895.
Man förvånas över två saker:
1. Drivhjulsdiametern 1295 mm avviker något från vad som senare blev standardiserat vid OFWJ/TGOJ (1290 mm).
2. Sth 70 km/h är förvånande hög. Det motsvarar nästan 300 varv i minuten, vilket inte lär ha förekommit annars på lok utan främre löpaxel. Jämför med TGOJ M3- och M3b-lok med 1290 resp 1350 mm drivhjul och sth 55 resp 60 km/h. Också TGOJ stora tanklok från slutet av 20-talet hade 1290 mm drivhjul och sth 55 km/h.
Sven B


Hela tråden: