Tågen 4393 och 4394, Boden-Ånge-Boden. (Järnväg allmänt)
Såvitt jag förstått var under mitten av 50-talet och något senare ett antal Da-lok balanserade för 5 x 15 tons axellast. Behovet av denna lägre axellast var huvudsakligen aktuellt på Ådalsbanan och banorna från Alvesta till Kalmar och Karlskrona. På Ostkustbanan har man säkert kört dessa "lätta" Da-lok innan rälsbytet var klart. Man kan ju fundera över detta, eftersom hela banan Gävle - Långsele tidigare trafikerats med ånglok litt B med 16 t drivaxellast, troligen dock bara med som mest 80 km/h.
På norra stambanan behöver man inte ha haft 15 tons axellast. Där gick ju sedan länge vanliga D-lok och också Ma- och Mg-lok, alla med ca 17 tons axellast. Men det hindrar givetvis inte att man, om dragkraften räckt till, kunde använda 15-tons Da också där under en tid.
Sven B