Om TGOJ M-lok (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal, Wednesday, February 13, 2019, 19:27 (1893 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det handlar uppenbarligen om ett tvillinglok för våtånga, vilket kanske inte var så helt självklart vid sekelskiftet, då kompoundmaskiner var ganska vanliga, särskilt för lite större våtånglok. TGOJ hade f ö varit först i Sverige med kompoundmaskiner 1895.
Man förvånas över två saker:
1. Drivhjulsdiametern 1295 mm avviker något från vad som senare blev standardiserat vid OFWJ/TGOJ (1290 mm).

Om vi skall vara riktigt noga så var KHJ först, TGOJ fanns ej vid denna tid, 1895.
Hälsningar Christer

... och skall vi vara ännu mer noga så var dessa banor ingalunda först. Betydligt tidigare var kompounddriften vid DONJ, HRRJ, KLJ och JGJ.

Samt, 5 mm skillnad i hjuldiameter är inte signifikant. Det beror på om det är en nominell, eller nytillverkningsdiameter som avses, eller vilken hjulringstjocklek som just då användes. Diameter på hjulstommen kan vara mer avslöjande om vad som var standard eller ej.

Dag B


Hela tråden: