Tågen 4393 och 4394, Boden-Ånge-Boden. (Järnväg allmänt)

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, February 13, 2019, 21:15 (1870 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

1958-59 Vinter Snt 4394 Åg-Bst P 4394 Bst-Bdn Sittvagn Åg-Bdn 1,2 kl. Sovvagn (Ös)-Åg-Bdn går ons fre sön fr Ös.
1959 Sommar Snt 4394 Åg-Bst P 4394 Bst-Bdn. Lika som 1958 Sommar med skillnaden att Ös-sovvagnen går i tåg 38 i stället för tåg 44 efter 11 juni.
1959-60 Vinter Snt 4394 Åg-Bst P 4394 Bst-Bdn 22.13-5.51/6.22-9.03. Sittvagn 1,2 kl Åg-Bdn Sovvagn (Ös)-Åg-Bdn Dagl.
1960 Sommar 4394 ej annonserat. Sovvagnen Ös-Åg-Bdn-Luleå går i tåg 38.
1960-61 Vinter St 4394 Åg-Bst P 4394 Bst-Bdn 20.47-4.59/5.29-8.05 Sittvagn Åg-Bdn 1,2 kl, Sovvagn Åg-Bdn. Fast uppehåll i Bräcke. Behovsuppehåll str Bä-Lsl, på följande stationer: Nyhem, Dockmyr, Kälarne, Håsjö, Ragunda, Bispgården, Ragunda, Helgum.
1961 Sommar P 4394 Åg-Lsl, Snt 4394 Lsl-Bst, P 4394 Bst-Bdn 20.42-23.22/23.41-5.06/5.32-8.16.
Sittvagn 1,2 kl Åg-Bdn, Sovvagn Åg-Bdn.
1961-62 Vinter P 4394 Åg-Lsl, Snt 4394 Lsl-Bst, P 4394 Bst-Bdn 20.42-23.17/23.36-4.51/5.21-8.05
Sittvagn 1,2 kl Åg-Bdn Sovvagn Åg-Bdn
Behovsuppehåll Bä-Lsl på följande stationer: Nyhem, Dockmyr, Kälarne, Håsjö, Ragunda, Bispgården, Helgum.
1962 Sommar P 4394 Åg-Lsl, Snt 4394 Lsl-Bst, P 4394 Bst-Bdn. 20.37-23.16/23.35-4.57/5.23-8.08
Sitt/sovvagn enl ovan. Likaså Behovsuppehåll Bä-Lsl
1962-63 Vinter P 4394 Åg-Lsl , Snt 4394 Lsl-Bst 20.17-22.59/23.22-4.34/5.04-7.48
Sitt/sovvagn enl ovan. Likaså Behovsuppehåll Bä-Lsl.
1963 Sommar P 4394 Åg-Lsl, Snt 4394 Lsl-Bst, P 4394 Bst-Bdn 20.18-22.59/23.19-4.37/5.02-7.43.
Sitt/sovvagn enl ovan. Likaså Behovsuppehåll Bä-Lsl.
1963-64 Vinter alla uppgifter lika som ovan.
1964 Sommar endast småtidsjusteringar. Vagnkurser lika som ovan. Behovsuppehåll Bä-Lsl: Kälarne, Ragunda, Bispgården
1964-65 Vinter Alla uppgifter som ovan med någon liten minutjustering.
1965 Sommar Tågnummer ändrat till 6054 utan tågslag. Åg-Bdn 20.22-7.49 Sittvagn Åg-Bdn.
Behovsuppehåll Bä-Lsl i Kälarne, Ragunda, Bispgården.
(Tidigare sovvagn Åg-Bdn går Åg-Le i tåg 902)
1965-66 Vinter 6054 Åg-Bdn 20.22-7.46 Sittvagn 1,2 kl Åg-Bdn. Behovsuppehåll Bä-Lsl som ovan.
1966 Sommar uppgifter som ovan med någon liten minutjustering.
1966-67 Vinter uppgifter som ovan med någon liten minutjustering.
1967 Sommar uppgifter som ovan med någon liten minutjustering.
1967-68 Vinter uppgifter som ovan med någon liten minutjustering.
1968 Sommar ”Den stora tågplaneändringen” 6054 är nu borta ur tidtabellen.
I mitt minne finns ett tåg som ersatte 6054 och tog över dess trafikuppgifter, dock inte resandedelen.
I en Tjänstetidtabell från 19690601 Går Gxt (Godsexpresståg) 6280 Åg-Bdn 19.33-6.50
I tdt-huvudet anges Biträde, Sth 90 lok Ma, Ax 100, Brgr P, Brtal 73. Normalt i Gxt stod också ”Föraren även Tbfh (Tågbefälhavare) så icke för 6280.
Jag har ett minne av det i tåget framfördes en resgodsvagn med tjänstekupé och att det också tjänstgjorde en Konduktör/Tågmästare ombord, det var alltså han som var Tbfh i tåget.
Norr om Vännäs blev föraren Tbfh, förmodligen för att Konduktören/Tågmästaren stannade i Vännäs.
Gxt 6280 var alltså den sista resten av 4394/6054, allt enligt mitt minne, som kanske inte är det skarpaste.
Jag tror dock att upplägget med Konduktör/Tågmästare inte blev så långvarigt, men jag kan inte säga när det upphörde.
Själv tjänstgjorde jag som lokbiträde 38 ggr på detta tåg, under perioden 700627 – 760925 och en gång som Förare, 761008.


Hela tråden: